نکاتی که برای رفتن به Dungeon باید بدانیم

بین مطالب وب سایت جستجو کنید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
Bibak
13:6
چهار شنبه 4 مرداد 1391

رفتن به Dungeon و یا Instance  با گروه های پنج نفره و یا بیشتر ( در Raid ) یکی از سه راه اصلی گذراندن زمان در بازی می باشد ( دو راه دیگر PVP و Solo Questing می باشد ) . از همان اوایل شروع بازی و از level های 12 یا 13 می توانید Dungeon رفتن را تجربه کنید. لینک زیر فهرستی از Dungeon ها و سطح آنها می باشد (Levels )

http://www.wowwiki.com/Instances_by_level

در صورتی که برای یافتن افراد دیگری که با شما به Dungeon بروند مشکل دارید می توانید از ابزار Looking For Group  خود بازی WOW استفاده نمایید و یا در General Channel به دنبال افراد متمایل بگردید بطور مثال LFG  Gnomeregan یعنی اینکه به دنبال گروهی برای رفتن به Gnomergan  می گردید و یا LF2 DPS For Gnomergan یعنی اینکه برای رفتن به این Dungeon  دنبال دو Class ای هستید که DPS SPec هستند.

 مهمترین عامل در Dungeon کارکردن به صورت گروهی  و کنترل aggro می باشد. اصطلاح aggro از کلمه aggravation به مفهموم خشمگین کردن می باشد . اصطلاح aggro در ارتباط مستقیم با threat می باشد . وقتی شما در حال Damage دادن به یک Mob می باشید بسته به میزان Damage ای که می دهید و همچنین Talent های خود بر روی آن Mob میزان معینی Threat ایجاد می کنید . مهمترین عامل در Dungeon این می باشد که افراد گروه هنگام درگیری از Mob ها aggro نگیرند ، Aggro گرفتن ممکن است به علت بالا رفتن Threat شما از Tank ، یا نزدیک شدن بیش از حد به Mob ها و یا استفاده نادرست از توانایی ها باشد ، بطور مثال Fear کردن نا صحیح Mob ها در Dungeon ممکن است باعث aggro گرفتن از سایر Mob ها و پاشیدن گروه شود (wipe )


وقتی به صورت گروهی به یک Dungeon می روید باید نقش خود را بطور کامل درک کنید ،
سه نقش اصلی در یک گروه وجود دارد :


Tank : وظیفه اصلی Tank حائل شده بین Mob ها و سایر اعضای گروه می باشد ، در واقع کار اصلی Tank ایجاد aggro بر روی هدف اصلی می باشد بطوری که Mob ها فقط بر روی Tank تمرکز کرده تا بقیه اعضای گروه بتوانند به نقش خود بپردازند ( damage دادن و Heal کردن ) از موارد مهمی که یک Tank باید رعایت کند این است که از break کردن CC خودداری کند ، CC به معنی Crown Control می باشد و در Dungeon ها برای کم کردن تعداد MOB هایی که همزمان می بایست با آنها درگیر شد بکار می رود . بطور مثال اگر 3 Mob در برابر گروه شما می باشند و قرار است که یکی از آنها Sheep شود ( یکی از جادوهای Mage ها ) و دیگری Banish ( از جادوهای Warlock ها ) و سپس سومین Mob هدف اول باشد ، حمله کردن به Sheep و بیرون آوردن وی از Sheep تا زمانی که Mob هدف زنده است کار اشتباهی است .


Healer
: Healer ها وظیفه زنده نگه داشتن افراد گروه را دارند ، برخی از Healer ها می خواهند در مواقع غیر ضروری به Damage دادن هم بپردازند که این کار باعث هدر رفتن Mana آنها و یا غافل شدن آنها از سایر اعضای گروه می شود که نهایتا منجر به Wipe شدن می شود. Healer ها باید مراقب باشند که هنگام Heal کردن Aggro نگیرند .داشتن یک یا دو Mana Potion برای مواقع ضروری از دیگر آیتمهای ضروری برای یک Helaer می باشد.
 

DPS : وظیفه اصلی افراد در این گروه دادن Damage به Mob ها بدون گرفتن Aggro و Crowd Control می باشد. اینکه شما خوب Damage دهید ولی بخاطر aggro گرفتن بمیرید مساوی آن است که Dps شما برابر صفر می باشد ، معمولا اینطور افراد بعد از 2 3 بار اشتباه از گروه Kick می شوند . پس علاوه بر Damage دادن به Target اصلی ، همواره مراقب Threat خود در قیاس با Tank باشید .
 

نقش ها فرعی :
Leader :
کسی است که با Mark گذاشتن روی Mob ها وظایف را تقسیم می کند ، بطور مثال بر روی یک Mob علامت ستاره می گذارد و از شما می خواهد Mob مذکور را Sheep کنید ، تازمانی که نوبت کشتن آن Mob برسد .
Puller : اصطلاحا کسی است که جنگ را شروع می کند و Mob ها را به طرف گروه می کشاند ، این کار می تواند با Damage دادن و یا CC کردن صورت پذیرد . یکی از بهترین Class ها برای Pull کردن Hunter ها می باشند که می توانند Mob ها را به سمت Tank گروه Pull نمایند .
Crowd Control  ) CC ) :به معنی خارج کردن موقتی یک Mob در زمان درگیری می باشد . Polymorph از رایجترین روشهای CC کردن می باشد ( گوسفند کردن Mob یا Pig ... ) ، البته هر Class یک روش CC کردن دارد که با توجه به نوع Mob ای که با آن درگیر هستید یکی از آنها مناسب می باشد . Trap توسط Hunter ها ، Fear و Banish توسط Warlock ها ، Sap توسط Rogue ها , Shackle توسط Priest ها و .... از روشهای CC کردن می باشد ، باید توجه کنید که هر CC ویژگیهای خاص خود را دارد بطور مثال Mage ها نمی توانند Undead ها را Sheep کنند ( در Dungeon ) و یا … . همواره مراقب باشید که به Mob CC شده تا زمانی که نوبت آن نرسد حمله نکنید ، بزرگترین اشتباه در این موارد هنگامی است که یک DPS شروع به AOE کردن ( Damage دادن به یک منطقه و نه به یک Mob خاص (می کند و Mob CC شده در آن منطقه از CC در می آید .
Off-tank : در بعضی Pull ها لازم می شود که کسی به غیر از Main tank نقش Tank دوم را بازی کند و برای مدتی یک Mob را مشغول خود کند تا زمانی که نوبت کشتن آن برسد.

ترتیب یک درگیری :

در Dungeon ها هر Pull معمولا از ترتیبی به مانند زیر تشکیل می شود :
1. آماده شده
2. Pull کردن
3. ایجاد Aggro توسط Tank
4. Damage دادن و Heal کردن
5. موارد پس از خاتمه نبرد

1. آماده شدن: در این مرحله ترتیب کشتن Mob ها و نقش هر فرد عنوان می گردد ، معمولا برای این کار از Mark کردن استفاده می کنند در هر گروه مارک ها ممکن است معنی خاصی داشته باشند که Leader گروه آن را عنوان می نماید . بطور معمول Mob ای که روی آن علامت اسکلت می باشد ، Mob ایست که می بایست اول به آن Damage داد و آن را کشت ، با استفاده از سایر Mark ها وظایف CC کردن ها مشخص می شود ، مثلا ستاره برای Shackle کردن ، ماه برای Sap کردن و ....
2. Pull کردن : به معنی کشاندن تعدادی محدود از Mob های Dungeon برای کشتن آنها می باشد، در صورتی که Pull صحیح صورت نگیرد احتمال Wipe بسیار زیاد می باشد ، بطور مثال فرض کنید قصد کشتن 4 Mob را دارید و هنگام Pull یک گروه دیگر را هم به طرف گروه می کشانید که معمولا گروه را دچار مشکل می کند . به این منظور بهتر است که Puller هنگام Pull کردن از گروه فاصله بگیرید تا در صورتی که اشتباها گروه دیگری را نیز Pull کرد فقط خودش بمیرد و گروه Wipe نشود . نکته مهمتر اینکه در صورتی که شما جزء گروه Healer و یا DPs هستید منتظر شوید تا ببینید که Pull صحیح صورت گرفته و سپس در درگیری وارد شوید در غیر این صورت حتی اگر Puller بمیرد به دلیل اینکه شما هم Aggro گرفته اید Mob ها به سمت شما و گروه می آیند.
3. Aggro Building : در واقع پس از Pull اعضای گروه باید زمانی کوچکی را به Tank اختصاص دهند تا وی بتواند بر روی Mob های مورد نظر Threat ایجاد نماید ، در صورتی که به محض شروع نبرد ، شروع به Damage دادن کنید ، ممکن است Tank هنوز فرصت threat ایجاد کردن را نکرده باشد و شما Aggro بگیرید و بمیرید ، معمولا Tank ها در این موارد بسیار عصبانی می شوند و البته حق دارند !!!
4. Damage دادن و Heal کردن : در این مرحله افراد شروع به Damage دادن می کنند ، مهمترین نکات در این مرحله به شرح زیر می باشد :


  •  تمرکز کردن بر روی هدف اصلی و اجتناب از دادن Damage به سایر Mobها خارج از برنامه تعیین شده


  • مراقبت از Mob های دیگر دور و اطراف خود بطوری که باعث aggro گرفتن و اصطلاحا منجر به add کردن تعداد بیشتری Mob نشوید .


  •  Avoid Breaking Crowd Control : خارج کردن Mob های CC شده خارج از زمان مقرر آن ، معمولا Tank زمانی که Mob قبلی را بکشد خودش شروع به Damage دادن به Mob دوم می کند و ان را CC در می آورد ، اشتباه دیگر در این مورد می تواند این باشد، که Tank هدف CC شده  دوم را از CC در بیاورد تا آن را بکشید و شما هنوز اصرار به CC کردن آن داشته باشید .


  •  Loot کردن هنگام نبرد : از این کار جدا اجتناب ورزید .


  •  توجه به استراتژی مخصوص آن Fight : هنگامی که با Boss ها در Dongeon شروع به نبرد می کنید ، باید بدانید که روش مبارزه به Boss مذکور چگونه است!!! هر Boss توانایی ها و قابلیت های خاص خود را دارد و در مقاطع زمانی ممکن است کارهای خاصی انجام دهد ( اصطلاحا Phase ) ، بخاطر داشته باشید در صورتی که نمی دانید Boss مذکور چه کارهایی انجام می دهد بهتر از بقیه اعضای گروه بپرسید تا اینکه هنگام شروع مبارزه دچار اشتباهی شوید که گروه را Wipe کند ، بهترین راه جستجو کردن نام Boss در www.wowwiki.com و مرور استراتژی ها و نحوه مبارزه با آن Boss می باشد .


5. پس از مبارزه : بعد از اینکه نبرد خاتمه یافت ، موارد زیر را رعایت کنید :


- منتظر شوید تا Caster ها Mana خود را پر کنند
- از دور شدن از گروه و گرفتن Aggro از Mob ها  اجتناب ورزید
- منتظر شدن برای افرادی در گروه که می خواهند Quest خاصی را کامل کنند
- منتظر شدن برای زنده شدن افرادی که در نبرد کشته شده اند و نیاز به Buff گرفتن و پرشدن جان و Mana دارند

بطور خلاصه ارتباط با سایر اعضای گروه هنگام رفتن به Dungeon بسیار مهم می باشد ، این می تواند از طریق سیستم صحبت کردن از طریق Ventrilo و یا خود امکانات WOW و یا تایپ کردن باشد . اعلام آمادگی برای Pull کردن یک گروه جدید راه خوبی برای شروع مبارزه می باشد .

از مهمترین مباحث مطرح در Dungeon بحث Loot می باشد . Loot به معنی تاراج و اصطلاحا غنیمت بردن می باشد و منظور آیتمهایی است که از Mob ها Drop می شود . وقتی شما به تنهایی Mob ها را می کشید تمام Item ها Drop شده را Loot می کنید و لی در یگ گروه باید تابع قوانین آن باشید ، روشهای مختلفی برای Loot موجود می باشد ، که بهتر است هنگام شروع رفتن به یک Dungeon از سایر اعضای گروه سووال کنید ( اصطلاحا راجع به Loot Rules از آنها بپرسید ) . بطور شایع معمولا آیتمهای BOE ( Bind on equipment ) را Greed می کنند و آیتمهای BOP (Bind on Pick up ) را Pass می کنند ( علامت ضربدر ) و سپس یا Roll می اندازند (/roll ) و یا درباره آن صحبت می کنند .
BOE - Bind on equipment  : در صورتی که این ایتمها را Loot کنید تا زمانی که آنها را استفاده ننمایید ( یعتی نپوشید ) می توانید آنها را Trade کنید ، پس اگر اشتباها آنها را Lott کردید هنوز جای جبران هست
BOP -Bind on Pick up - : در صورتی که این ایتمها را Loot کنید ، این آیتم به شما Bind می شود و دیگر نمی توانید آن را Trade کنید و در واقع دیگر جای جبران نیست ، پس در مورد Loot کردن این آیتم ها بیشتر توجه کنید.
در صورت استفاده از این مورد ، یک تاس توسط شما انداخته می شود که در صورتی که تاس شما از سایرین بیشتر باشد شما برنده آیتم می شوید ، نکته بسیار مهم این است که اگر سایر اعضا Greed بزنند و شما Need ، در صورتی که تاس شما از آنها کمتر باشد باز هم شما برنده می شوید ، پس از قبل از تاس انداختن در مورد قانون loot مطمئن شوید .
در صورت استفاده از این مورد ، یک تاس توسط شما انداخته می شود که در صورتی که تاس شما از سایرین بیشتر باشد شما برنده آیتم می شوید ،
در صورتی که آیتم را نخواهید و یا قرار است که همه Pass کنند و سپس در مورد آن صحبت کنند و یا Roll بیاندازند از این مورد استفاده کنید .

اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید در این لینک بیابید :


http://www.wowwiki.com/Loot_roll



در آخر به یاد داشته باشید که هیچ کس هنگام ورود به دنیای WOW همه چیز را بلد نیست و در صورتی که چیزی را نمی دانید خیلی راحت از سایر اعضای گروه سووال کنید، این بسیار بهتر از این است که به علت ندانستن یک مورد باعث کشته شدن سایر اعضا و یا برداشتن Item ها بدون اجازه از سایرین ( اصطلاحا ninja کردن ) کنید . رفتن به Dungeon یکی از بهترین راه ها برای یادگرفتن توانایی ها شما و کار گروهی در WOW می باشد ، همچنین در صورتی که با افراد گروه تعامل خوبی داشته باشید می توانید بعدا هم با آن هم گروه شوید و باز هم به Dungeon روید .



تعداد بازدید از این مطلب: 3498
بازدید : 3498

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود